tisdag 4 januari 2011

TUTORIAL - Svart sotning!

HEJ PÅ ER.

.. Igår fick jag en förfrågan om att göra en tutorial på en svart sotning make up. Så idag satte jag mig ner och sminkade och fotade steg för steg. Hoppas jag inte är allt för otydlig med bilderna och det skriftliga.

Steg 1- concealer.
Jag börjar alltid med att tvätta ansiktet noga med tvål och vatten , ibland även ansiktsvatten. Oftast sitter det fortfarande massa maskara kvar i ögonfransarna och då brukar jag använda mig utav Garniers Clean sensitive 2in1 make up remover, den tar enkelt bort maskaran som blivit kvar i fransarna och svider inte om du får in det i ögonen.

Innan jag lägger min make up smörjer jag alltid ansiktet med någon slags kräm, sedan julafton Dove supreme body silk blivit min nya favorit. Jag använder den varje dag till både ansiktet och efter jag duschat. Den mjukgör och sjunker fort in i huden. Och ett jätte stort plus för denna är att den luktar super duper gott.


efter att jag har smörjt in ansiktet så börjar jag med att lägga concealer. Oftast lägger jag det under ögonen och runt näsan och har jag finnar täcker jag även dom med denna. Det som är viktigt att tänka på här är att du inte stoppar ner varken fingret eller penseln rakt ner i burken, självklart av hygieniska själ . Utan du tar upp en klick med en tops och lägger på ovansidan av handen och jobbar sedan utifrån det. När jag lägger concealer använder jag alltid en liten concealer pensel , den som ni ser på bilden här ovan.

Såhär brukar det se ut när man har lagt på concealern i ansiktet. Använd sedan fingrarna när du ska smeta ut klickarna jämnt i ansiktet.

och titta? plötsligt är dom mörka tråkiga ringarna under ögonen borta och dom fula röda områderna runt näsan är väck.
Steg 2- Foundation.
Jag har valt att använda mig utav Loreals Matte morphose foundation idag. Den ger ett väldigt matt och täckande resultat vilket jag tycker är bra när det gäller foundation.

när jag lägger foundation använder jag mig alltid utav en foundation pensel . Samma sak gäller här , stoppa aldrig penseln rakt ner i burken utan jobba ifrån handen ist. En till sak som jag rekomenderar när man lägger foundation är att man alltid börjar från mitten av ansiktet och jobbar sig utåt mot öronen samma sak i pannan börja i mitten och jobba utåt i ansiktet . Glöm inte halsen, lägg gärna lite foundation ner mot halsen för att inte få en smink rand vid käkbenet. När du lägger foundation ska du inte heller dra hela borsten som en målarpensel i ansiktet utan jobba i små snabba rörelser.

såhär ser ska det se ut när du lagt din foundation.
Steg 3- Puder, Solpuder & Rouge.
..
När jag lägger puder använder jag mig utav en stor puderborste.

börjar först att lägga mitt ett matt puder som är från max factor. Detta puder är super täckande och det är verkligen ett puder jag rekomenderar om man vill få den här lite "dockiga" looken.

när jag lägger puder så jobbar jag oftast i cirklar i hela ansiktet för att få ett så jämnt resultat som möjligt.

Eftersom jag är så himla blek så har jag blivit lite lätt beroende av solpuder. I detta solpudret som kommer ifrån H&M är det även lite shimmer som gör att ansiktet får ett väldigt fint lyster. Detta är ett budgetpuder som jag rekomenderar starkt.

Next up blir att lägga Rouge, mitt rouge är ett solpuder som jag köpte lite väl hastigt i sommras då mitt solpuder tog slut och jag inte kunde hitta samma märke , dock var det alldeles för brunt och det såg bara otroligt dumt ut att använda detta till hela ansiktet. Numera använder jag det som rouge för jag älskar brunt rouge. När jag lägger rougen brukar jag oftast börja från örat & jobba mig mot mungipan. 

Rouget lägger jag med min nya favoritpensel jag fick av min syster i julklapp, penslen kommer ifrån make up store och är perfekt att lägga rouge med, Den är lätt och otroligt behaglig att jobba med.

något jag alltid gör när jag lägger rouge det är att jag tar alltid "lite" rouge som jag använder för att markera mitt käkben, som på bilden här ovan. Det gör att man får ett starkare markerat käkben.
 
såhär ser det ut efter puder, solpuder & rouge.
Steg 4 - Ögonbrynen.
.. På senare tid har jag börjat använda mig utav penna när jag fyller i mina bryn, dock tycker jag man får ett naturligare resultat om man använder "eyebrow shadow" . Jag använde H&M's egna eyebrow shadow innan men började använda penna igen pågrund av att jag tycker det är snyggare på mig med mer markerade ögonbryn. Pennan jag använder mig utav är H&M's egna märke och det är den mörkaste ögonbrynspennan i den kollektionen.
Som ni ser på bilden så har jag knappt några ögonbryn alls efter att ha klantat mig med en rakhyvel. För att veta att mina ögonbryn blir lika långa när jag målar dom så lägger jag pennan mot näsvingen och yttreögonvrån ( som på bilden ) För att veta vart mina ögonbryn ska sluta.


Visst blev det skillnad?

Steg 5 - ÖGON.
..

När jag ska göra en svart make up så brukat jag alltid börja med att lägga kajal runt hela ögonen.

tills det ser ut såhär , det gör absolut ingenting att det ser lite kletigt ut som ni ser på bilden här ovan, man ska nämligen fortsätta med att sudda .

och det brukar jag göra med en sånhär pensel, som egentligen är till för läpparna. Jag tycker att den är enklas att jobba med i detta fallet.

såhär ser det ut efter man suddat ut dom svarta skarpa linjerna efter kajalen. Anledningen till att jag inte bara lägger ögonskugga direkt på är för att kajalen jag använder ofta brukar klibba efter några timmar och då försörs make up'en.

Sedan väljer du ut ögonskuggspensel, vilket i mitt fall brukar vara denna.
OBS, innan du lägger ögonskuggan så måste ni lägga någon slags primer, alltså någonting kletigt i ett tunt lager på ögonlocket, för att ögonskuggan ska fastna , skulle inte rekomendera vatten eller någon salva med tanke på att det lätt klibbar efter en stund, så använd hälst någon primer som du köpt eller din foundation.

ta mycket ögonskugga på penseln. Och mätta primern ordentligt. 

Så det ser ut såhär när du lagt ögonskuggan. Som ni ser på bilden ser det nu väldigt ojämnt och fult ut. Men det är alltså inte såhär det kommer se ut sedan.
som ni ser på bilden här ovan ramlar det ner ögonskugga under ögonen och för att det inte ska fastna i din bas så föreslår jag att ni lägger ett transparant löspuder under ögat. Jag har inte gjort det för jag har inget , men jag vet att man ska göra det.

nu är det dags att sudda dom skarpa kanterna som blev när du la ögonskuggan. Och för att göra det använder jag mig utav en ganska så stor skuggpensel.

på bilden ovan ser ni skillnad på den stora skuggpenseln och den lite mindre ögonskuggspenseln.

Här ser ni skillnaden efter jag suddat det ena ögat.

Efter jag sotat båda ögonen så lägger jag eyeliner. Bara precis intill den övre fransraden.

såhär :)

Sedan avslutar jag med att böja och måla ögonfransarna med mascara.

min mascara jag fick i julklapp av jimmys mamma & morfar :)

färdigt :)


Här kommer en liten extra grej.

Steg 6 - fest looken.
..


för att göra sminkningen lite extra festlig så brukar jag lägga en vit shimmrig ögonskugga under ögonbrynet. Med den stora skuggpenseln.
här ser ni skillnaden.

för att piffa till det ännumer kan man använda lite glittereyeliner.

såhär :)

Smeta även på lite av ditt snyggaste läppglans , där har du snyggaste party looken :)

RESULTATET AV BÅDA ÖGONEN, svart sotning vardag/ party & Svart sotning party party ! :)

sådär :).
Hoppas mina förklaringar inte var allt för dimmiga för er , jag är inte världsbäst på sånt här så ni får ha lite överseende. Men lycka till med era sotningar nu :) Kram.

1 kommentar:

  1. nice nice !
    Tönkte kolla med dig om du visste vad din syster har för storlek på Onepice tänkte beställa en från UK :)

    SvaraRadera