onsdag 21 juli 2010

MAT GUIDE!

HEJ PÅ ER.

Det har varit dålig uppdatering idag , förlåt för det. Jag lovar jag ska skärpa mig. Inte har jag gjort någonting av det som jag skulle göra idag heller , fy dig linda. Jag har varit en riktig latmask idag. Bara suttit vid datorn och umgåts med min syster men mer än så har det inte blivit. Jo , förresten så lagade jag mat innan och i detta inlägg kommer ni få en liten matguide över en riktig god maträtt , den jag lagade till amanda & pappa idag. Här kommer den :

DETTA BEHÖVER DU FÖR ATT KUNNA GÖRA THAI- KYCKLING GRYTAN!
3 kycklingfiléer.
½ purjolök.
1. Paprika.
1 påse thai krydda- gul curry.
½ tesked wok sauce- gul curry.
4 dl Ris.
2 burkar skivade bambuskott.
1 burk kokosmjölk
1 burk minimajs.
2 st, 3 dl matlagningsgrädde.

Förbred matlagningen genom att hacka paprikan och purjolöken och skiva även kycklingfiléerna i lagom bitar.
Jag använder mig utav dessa ica's bambuskott,minimajs & kokosmjölk & thai kryddan & såsen på bilden.
Sedan börjar jag att steka kycklingen i matolja på högsta värmen i början. tills kycklingen är genomstekt.
När kycklingen är helt genomstekt lägger du i den hackade purjolöken och paprikan. Och steker tills det är lite gyllenbrunt.
Sedan lägger du i minimajsen och även bambuskotten och steker en stund på lite lägre värme.
Såhär ska det se ut innan du lägger i kokosmjölken och matlagningsgrädden. Efter du hällt i det så lägger du i en halv tesked av wok såsen ( den är väldigt stark så häll absolut inte i hela påsen, såvida du inte gillar väldigt VÄLDIGT stark mat ) Efter det häller du i kryddan.
Det är färdigt när det ser ut som på bilden. Samtidigt kokar du upp riset som ska serveras till thai kyckling grytan.

Färdigt ! Det är lätt lagat , hyffsat billigt och inte onyttigt såvida du inte har den fetaste matlagningsgrädden. Det är väldigt väldigt gott ! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar